جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات اینستاگرام و راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی
راهنمای کامل تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات اینستاگرام و راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

 

اینستاگرام بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران محسوب می‌شود و بیشترین تعداد کاربران را دارد! در حال حاضر بسیاری از کاربران در اینستاگرام فعالیت تجاری دارند و همین مسئله منجر به رشد تبلیغات در اینستاگرام شده است. اگر یک صفحه تجاری در اینستاگرام داشته باشید، حتماً تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که چگونه کمپین تبلیغاتی اینستاگرام برگزار کنید! برخلاف تصور بسیاری از افراد، تبلیغات اینستاگرام نیازمند متخصص بودن است و اگر بدون اطلاعات دست به این کار بزنید، زمان و بودجه شما هدر می‌رود. بنابراین تبلیغات اینستاگرام نیازمند دانش کافی است که اگر قصد اجرای کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را دارید، باید حتماً اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تبلیغات اینستاگرام، روش‌های تبلیغات در اینستاگرام و در نهایت، هر چیزی که برای تبلیغات اینستاگرام باید بدانید بپردازیم.

تبلیغات اینستاگرام چیست؟

امروزه تبلیغات در اینترنت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و کسب‌وکارها به جای تبلیغات محیطی از این روش استفاده می‌کنند. با توجه به این که شبکه‌های اجتماعی طرفداران بسیار زیادی دارند، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بازدهی بسیار خوبی پیدا کرده است. همچنین اینستاگرام در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران محسوب می‌شود و تبلیغات در اینستاگرام طرفداران بسیار زیادی دارد. بر اساس گزارش‌های تهیه شده، اینستاگرام حداقل ۱٫۸۵ درصد نرخ تبدیل را دارد؛ این در حالی است که نرخ تبدیل فیسبوک ۱٫۰۸ درصد است. یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات در اینستاگرام این است که حدود ۵۹ درصد کاربران در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۳ درصد آن‌ها ۳۰ تا ۴۹ سال هستند. بنابراین بخش بزرگی از جامعه اینستاگرام را افراد جوان تشکیل می‌دهند و تبلیغات اینستاگرام برای هر نوع کسب‌وکاری مناسب است.

 

تبلیغات اینستاگرام چیست؟

 

اگر در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، حتماً تا کنون کمپین تبلیغاتی اینستاگرام را در صفحات مختلف دیده‌اید! تبلیغات اینستاگرام در واقع محتوایی است که پیج‌های تجاری به صفحات دیگر می‌دهند تا به ازای دریافت هزینه منتشر کنند. در استوری و پست تبلیغاتی، صفحه موردنظر منشن می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر، آی‌دی صفحه آن‌ها منشن می‌شود تا کاربرانی که آن پست را مشاهده می‌کنند، فالو کنند. در بخش بعدی به بررسی روش‌های تبلیغاتی در اینستاگرام می‌پردازیم تا بهتر بتوانید برای تبلیغات اینستاگرام تصمیم بگیرید.

روش‌های تبلیغات در اینستاگرام کدام هستند؟

اگر قصد تبلیغات در اینستاگرام را دارید، ابتدا باید بدانید با روش‌های تبلیغات در اینستاگرام آشنا شوید! اگر روش‌های تبلیغات در اینستاگرام، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را ندانید نمی‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. در این بخش می‌خواهیم به بررسی کلی روش‌های تبلیغات در اینستاگرام بپردازیم تا به راحتی بتوانید کمپین تبلیغاتی اینستاگرام خود را راه‌اندازی کنید. ۳ مورد از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی در اینستاگرام عبارتند از:

 

روش‌های تبلیغات در اینستاگرام

 

۱٫      استفاده از سرویس تبلیغات اسپانسر اینستاگرام

پیش از آن که بخواهید با این روش آشنا شوید، بهتر است بگوییم که این روش در ایران کاربرد ندارد! بنابراین اگر داخل ایران هستید، بهتر است به سراغ روش‌های دیگر بروید. تبلیغات اسپانسر در اینستاگرام روش تبلیغاتی است که خود اینستاگرام در اختیار کاربران قرار داده است! در واقع شما با پرداخت هزینه دلاری به راحتی می‌توانید تبلیغات خود را به صورت مدیریت شده بر اساس ویژگی‌های موردنظر اجرا کنید. در این روش شما حساب خود را شارژ می‌کنید و ویژگی‌های موردنظر خود را انتخاب می‌کنید! سپس بر اساس بودجه مشخص شده تبلیغات شما به کاربران نمایش داده می‌شود.

البته همان‌طور که گفتیم، با توجه به تحریم‌ها این قابلیت برای کاربران ایرانی غیرفعال است و نمی‌توانید به صورت مستقیم از آن استفاده کنید. البته شرکت‌هایی به صورت واسطه این کار را انجام می‌دهند اما اگر مخاطبان شما ایرانی هستند، بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید تا محتوای تبلیغاتی شما به کاربران ایرانی نمایش داده شود.

۲٫      استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها افرادی هستند که در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند و در یک زمینه خاص نظیر کلیپ‌های طنز فعالیت می‌کنند! چنین افرادی محبوبیت زیادی نزد کاربران دارند و تبلیغات از طریق آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به رشد صفحه تجاری شما کند. تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها به این صورت است که شما هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید و آن‌ها محتوای تبلیغاتی شما را در صفحه خود قرار می‌دهند. گاهی اوقات اینفلوئنسرها با دریافت هزینه بیشتر خودشان محتوای تبلیغاتی ضبط می‌کنند و این مورد می‌تواند تاثیر بیشتری در رشد صفحه اینستاگرام شما داشته باشد.

۳٫      تبلیغات در پیج‌های عمومی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات که در حال حاضر بیشترین استفاده را دارد، تبلیغات در صفحات عمومی است! صفحات عمومی، صفحاتی هستند که فالوورهای زیادی دارند و با تبلیغات در آن‌ها، محتوای تبلیغاتی شما توسط هزاران کاربر دیده می‌شود و اگر کمپین تبلیغاتی شما به درستی اجرا شود، می‌تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد. البته در این نوع تبلیغات باید حتماً تعامل کاربران با آن صفحه را بررسی کنید؛ گاهی اوقات صفحات فالوورها و بازدید فیک دارند که این مورد باعث هدر رفتن بودجه شما می‌شود و بازدهی نخواهد داشت. در حالت کلی دو نوع تبلیغات در پیج‌های عمومی دیده می‌شود:

  • تبلیغات پست اینستاگرام

اولین نوع تبلیغات که بازدید خوبی دارد اما تعامل آن نسبت به استوری کمتر است، تبلیغات پست اینستاگرام است. در کمپین تبلیغاتی اینستاگرام این نوع تبلیغات زیاد دیده می‌شود؛ در این نوع تبلیغات شما یک پست تبلیغاتی طراحی می‌کنید و صفحات به ازای دریافت هزینه آن را برای مدت زمان محدودی پست می‌کنند.

  • تبلیغات استوری اینستاگرام

دومین نوع تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات از طریق استوری است! در این نوع تبلیغات شما یک بنر تبلیغاتی مناسب استوری طراحی می‌کنید و افراد آن را از طریق استوری مشاهده می‌کنند. بازدید استوری‌ها نسبت به پست‌ها بیشتر و هزینه آن کمتر است! بنابراین بهتر است کمپین‌های تبلیغاتی خود را از طریق استوری اینستاگرام اجرا کنید؛ البته بستگی به نوع استراتژی تبلیغات شما دارد که از کدام نوع استفاده کنید.

راه‌اندازی کمپین تبلیغات اینستاگرام چگونه است؟

تا اینجای مقاله با مفهوم تبلیغات اینستاگرام و روش‌های تبلیغات در اینستاگرام آشنا شدید! اگر یک کسب‌وکار اینستاگرامی داشته باشید، حتماً به تبلیغات اینستاگرام نیاز دارید. بنابراین باید با مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام آشنا شوید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. در این بخش می‌خواهیم به بررسی مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام بپردازیم! اجرای تبلیغات اینستاگرام شامل ۹ مرحله است که عبارتند از:‌

 

آموزش راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام

 

مرحله اول) انتخاب صفحات مرتبط با صفحه خود

پیش از آن که بخواهید کاری انجام دهید، ابتدا باید ببینید که مخاطبان هدف صفحه اینستاگرام شما چه کسانی هستند! در واقع تا زمانی که مخاطبان هدف صفحه اینستاگرام خود را نشناسید، نمی‌توانید صفحه مناسب را پیدا کنید. صفحه مناسب شما، صفحه‌ای است که مخاطبان هدف و کاربران موردنظرتان آن را دنبال می‌کنند. اکنون که ویژگی‌های مخاطبان هدف را می‌دانید، زمان آن می‌رسد که موضوعاتی که کاربران موردنظر دنبال می‌کنند را پیدا کنید. سپس صفحات مناسبی که در آن دسته قرار می‌گیرند و احتمال دنبال شدن شما توسط فالوورهای آن زیاد است را پیدا کنید. یک لیست از این صفحات را جمع‌آوری کنید و مراحل بعد را دنبال کنید.

مرحله دوم) بررسی نرخ تعامل آن صفحه

یکی از مواردی که حتماً باید در نظر داشته باشید، این است که هر صفحه‌ای برای تبلیغات مناسب نیست! بسیاری از صفحات اینستاگرام تعامل پایینی دارند و نباید تنها به تعداد فالوورهای آن‌ها توجه کنید. هنگام انتخاب صفحات مناسب، نرخ تعامل اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر نرخ تعامل یک صفحه بیشتر باشد، به این معنی است که بازدهی تبلیغات شما هم بالاتر خواهد بود! در این مرحله باید نرخ تعامل صفحاتی که در مرحله اول جمع‌آوری کردید را بررسی کنید. سپس صفحات با نرخ تعامل بالاتر را انتخاب کنید و برای تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود از آن استفاده کنید. نرخ تعامل با استفاده از صفحات مختلف به دست می‌آید و در کمتر از چند دقیقه می‌توانید نرخ تعامل صفحه موردنظر خود را به دست آورید.

مرحله چهارم) بررسی تعداد تبلیغات منتشر شده در روز

یکی از موارد بسیار مهمی که کاربران کمتری به آن اهمیت می‌دهند، تعداد تبلیغات منتشر شده در روز توسط صفحات است! اگر تعداد تبلیغات منتشر شده زیاد باشد، کاربران کمتری تبلیغات شما را می‌بینند و در صورت مشاهده خیلی سریع آن را رد می‌کنند. اما اگر تعداد تبلیغات منتشر شده در روز کم باشد، کاربران به آن توجه می‌کنند و همین مسئله می‌تواند بازدهی تبلیغات را تا حد زیادی افزایش دهد. در مرحله قبل نرخ تعامل را بدست آوردید و صفحات را از این دیدگاه انتخاب کردید! اکنون باید دوباره لیست خود را بر اساس تعداد تبلیغات منتشر شده در روز بررسی کنید! برای این کار کافی است استوری‌ و پست صفحه موردنظر را بررسی کنید و ببینید که در روز چند محتوای تبلیغاتی منتشر می‌شود؛ اگر زیاد است، آن را از لیست صفحات موردنظر حذف کنید.

مرحله پنجم) بررسی هزینه تبلیغات نسبت به بازدید

بودجه یکی از مواردی است که در راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام اهمیت زیادی دارد! بسیاری از کسب‌وکارهای اینستاگرامی با توجه به بودجه خود صفحات مناسب را انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات صفحات اینستاگرام بازدید و تعامل پایین اما هزینه بالا دارند که در این صورت تنها بودجه خود را هدر می‌دهید. شما باید هزینه تبلیغات را با توجه به بازدید و نرخ تعامل آن صفحه بسنجید و ببینید که آن صفحه واقعاً ارزش پرداخت هزینه تبلیغات را دارد یا خیر! البته موضوع پیج هم روی تعرفه تبلیغات تاثیر زیادی دارد؛ به عنوان مثال تعرفه تبلیغات در صفحات تخصصی نسبت به صفحات عمومی هزینه بیشتری دارند. صفحات جمع‌آوری‌شده را با توجه به این نکته هم بسنجید و لیست خود را نهایی کنید!

مرحله ششم) تهیه محتوای تبلیغاتی

برای ارائه تبلیغات شما نیاز به محتوای تبلیغاتی نظیر بنر یا ویدئو دارید! شما می‌توانید خودتان محتوای تبلیغات را تهیه کنید یا به دست یک متخصص بسپارید. سعی کنید بنر تبلیغاتی شما بیشتر از حس تبلیغاتی بودن، حس این را به کاربر القاء کند که می‌خواهید به او کمک یا ارزشی اضافه کنید.

مرحله هفتم) انتشار تبلیغ از طریق پلتفرم‌های تبلیغات یا به صورت مستقیم

اکنون شما لیست صفحات خود را دارید و کافی است با آن صفحات ارتباط برقرار کنید! معمولاً صفحاتی که تبلیغات قبول می‌کنند، شرایط و نحوه برقراری ارتباط را در بخش هایلایت قرار می‌دهند؛ گاهی اوقات نحوه ارتباط از طریق ایمیل، گاهی اوقات شماره تماس و گاهی اوقات دایرکت است. همچنین یکی از راه‌های دیگر، این است که از طریق پلتفرم‌های تبلیغاتی به صورت غیر مستقیم تبلیغات خود را مدیریت کنید! در این پلتفرم‌ها شما هزینه را پرداخت می‌کنید و شرکت موردنظر با صفحات ارتباط برقرار می‌کند؛ البته در چنین پلتفرم‌هایی معمولاً تبلیغات به صورت پکیج (چند صفحه مرتبط) ارائه می‌شود.

مرحله هشتم) بررسی بازدهی تبلیغات

در مرحله هفتم، شما کمپین تبلیغاتی خود را ارائه کرده‌اید و باید به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید تا تبلیغات شما به پایان برسد! دلیل آن که باید ۲۴ ساعت صبر کنید، این است که تبلیغات اینستاگرام معمولاً به صورت استوری است و نهایتاً ۲۴ ساعت روی صفحات باقی می‌ماند! پس از این مدت شما باید دو گزارش در اختیار داشته باشید:

گزارش اول؛ این گزارش را باید خودتان تهیه کنید! کافی است تعداد فالوورهای صفحه را قبل از تبلیغات و بعد از تبلیغات ببینید. در این صورت می‌دانید که صفحه شما پس از ۲۴ ساعت چقدر رشد کرده است و مهم‌ترین دلیل رشد فالوورها کمپین تبلیغاتی شما است.

گزارش دوم؛ گزارش دوم را باید صفحاتی که تبلیغات خود را به آن‌ها ارائه کرده‌اید، به شما بدهند. در این گزارش می‌توانید ببینید که بازدید استوری تبلیغات شما چقدر بوده است و چند نفر بر روی آی‌دی منشن شده شما کلیک کرده اند.

با جمع‌آوری این دو گزارش در کنار هم می‌توانید ببینید که تبلیغات با توجه به هزینه‌ای که کرده‌اید، چقدر برای شما بازدهی داشته است.

مرحله نهم) بهینه‌سازی استراتژی تبلیغات به کمک کمپین‌های تبلیغاتی گذشته

در مرحله قبل، شما بازدهی تبلیغات را در دست گرفته‌اید و می‌توانید ببینید که کمپین تبلیغات چقدر برای شما مفید بوده است! از این موضوع می‌توانید برای بهینه‌سازی استراتژی تبلیغات خود برای کمپین‌های بعدی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام صفحات در لیست تبلیغات شما باقی بماند و کدام صفحات از آن حذف شود!

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل مفهوم تبلیغات اینستاگرام، روش‌های تبلیغات در اینستاگرام و در نهایت، مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام پرداختیم. اگر سوالی در مورد این موضوع دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

نویسنده مطلب

دیدگاهتان را بنویسید